Att spela TV- eller datorspel är minst sagt en multimedial upplevelse. Musiken är en viktig del av hur du uppfattar ett spel, oavsett om du aktivt tänker på den eller inte. Vissa musikstycken kanske du känner igen utan att riktigt kunna placera dem, andra kan du nog inte få ut ur huvudet om du ens försökte.
Ett exempel är temat till Super Mario Bros. Börja nynna melodin och se hur det går … Mycket sannolikt kommer det sluta med att du plockar fram din nintendo switch kontroll och kastar dig in i spelet. Denna magiskt musikaliska magnetism står kompositören Koji Kondo bakom. Mest känd är han för musiken till just Mario Bros, men han har även skrivit musik till andra spel i Mario-serien och inte minst till Legend of Zelda.
För att understryka vilken viktig komponent musik utgör i spel, kan det nämnas att det i exempelvis Aftonbladets recension av New Super Mario Bros 2 tas upp som en negativ faktor att just kompositören Koji Kondo ”lyser med sin frånvaro” i just denna del av spelserien.
Klassisk inspiration i TV-spel
Många av de kompositörer som arbetar med TV-spel tar stora intryck från den klassiska musiken, och detta har fört med sig att en genre som tidigare haft problem med att nå ut till en yngre publik nu hittat ett sätt att göra just detta. Både Norrlandsoperan, Malmö konserthus och Berwaldhallen i Stockholm har hållit framgångsrika spelmusikskonserter som varit mycket välbesökta av både gamers och andra intresserade, i en betydligt mindre homogen publiksammansättning än vanligt.
Spelmusikens framgångar har även inneburit en tryggad framtid för landets kompositörer. Som kompositionsprofessor Jan Sandström berättar för Sveriges Radio ser ”allt fler kompositörer nu sin framtid i spelmusik”. Sverige är en stark aktör i spelbranschen och så även på musiksidan. För den som söker en yrkeskarriär som kompositör är det hög tid att börja spela på mer än ett sätt. I spelbranschen finns framtidens arbetsmarknad.